シーツやバスタオルの肌触りに対して、どうしても譲れないものがある。
柔らかくてふわっとしていないと、落ち着かない。
ホテルのようにパリッと糊の効いたシーツやタオルは、高級感があってもちょっと苦手です。
服もそう。
直接肌に触れるものだから、どんなにデザインが良くても、動くとピタッと張りついたり、チクチクしたり、ゴワゴワするものは絶対にムリ。
多少部屋が散らかっていようが気にしない自分だけど、肌に触れるものはうるさいかもしれません。
それは音楽を聴くときも、同じように「細やかな好み」は存在する。
1小節を無音にするか、あるいはペダルで和音を引き伸ばすか。
プレイヤーがどちらを選ぶかで、音楽の空気感は大きく変わる。(人によってはどうでも良いこと)
ペダルを使えば、和音に残響。
そして金属音が混ざったような「にごり」がとても好き。
けれど、他の誰かにとっては、その響きがじゃまだったり、幻想的に感じることもある。
別にどうってことない人もいる。
雑音か、それともまったりした余韻か──その境界線は、聴く人の感覚次第。
触れる感覚が「心地よさ」を決めるように、音楽もまた、聴く人の細やかな好みによってその価値が変わる。
自分の感覚が研ぎ澄まされると、プレイヤーの表現がより深く楽しめるようになる。
無音が生み出す緊張感や、ペダルで残る響き。
それに気づく瞬間がたのしみでもあります。
一度深く問いつめると、さらに追求したくなる完全なオタクです。
何かができる喜びや到達する快感はすでに経験してきたから、今は「深み」を求める。それはとても贅沢なこと。
見えることはないけど、研ぎ澄まされていく感じが何より精進した感じでうれしくなります。
音楽の余韻や響きを自分の感覚で選び取ったんだよ、と伝えたいけど全く伝わらなくて何やってるんだろうと思う。
そんな私なりの贅沢を他人と分け合うことはとてもむずかしい。
感覚が研ぎ澄まされるほど、それがどれほど個人的な想いであるかわかる。
触れる感覚も、音楽を聴く感覚も。
伝わるかな。
伝え方がへたなんだとも思う。
これ以上言ったら天狗かな、と思ったり。
思っていることをさらっと言える人っていいよね。
心の中でいろいろ考えているうちに次の話題にうつっているから、この人は何が言いたいんだ?と思っていることでしょう。
テンポが遅いっていうのもあるし。
ここでゆっくり考えて書くことは私にとって癒しの時間です。
フレッド・ハーシュの『Both Sides Now』は、誰も気に留めないかもしれないけれど、実はとても大切なことに気づかせてくれるような、穏やかで繊細な音色が心に響く曲です。
最近の作品
Small Things, Big Importance
あなた
あなた
I care a lot about the texture of sheets and bath towels.
If they are not soft and fluffy, I cannot relax.
Even in hotels, where the sheets feel luxurious, the stiff, starched texture is not for me.
It’s the same with clothes.
If something touches my skin, it must feel good.
Even if the design is beautiful, I can’t wear something that sticks, scratches, or feels rough.
I don’t worry much about a messy room, but I am picky about how things feel on my skin.
I think it’s the same when I listen to music.
One measure of silence or a long, sustained note with a pedal can change the feeling of the whole piece.
Some people may not care, but for me, it makes a big difference.
When the pedal adds a metallic echo, the “blur” in the sound—I love it.
But others might find it annoying or even magical.
Is it noise, or is it a dreamy echo?
That depends on how you hear it.
Just like how the feeling of fabric decides comfort, the way we hear music depends on personal taste.
When I focus deeply, I can notice the smallest details in a performance.
The silence, the tension, or the echoes left behind by the pedal.
Finding those details makes me happy.
I can’t help it—I always want to know more.
I have already experienced the joy of achieving something, so now I look for “depth.”
It feels like a luxury to want that.
I can’t see it, but I feel like I’m improving. That’s the best feeling.
Sometimes, I want to tell people, “I chose that echo or sound because it felt right for me.”
But most of the time, nobody understands, and I wonder, “What am I doing?”
This kind of luxury is hard to share with others.
The more I refine my senses, the more personal it feels.
The feeling of fabric, the sound of music—it’s all deeply personal.
Can I explain it? I don’t know.
Maybe I’m just bad at expressing myself.
If I say more, I might sound arrogant.
I really admire people who can explain their thoughts easily.
While I think everything over in my head, the conversation moves on.
People must wonder, “What is she trying to say?”
I guess my timing is slow, too.
But writing like this, slowly and carefully, is my way of relaxing.
Fred Hersch’s rendition of Both Sides Now beautifully mirrors the essence of this reflection. The delicate balance in his touch, the way he creates space between notes—it feels like discovering a detail that no one else might notice but that makes all the difference. It’s a piece that invites you to listen deeply, finding meaning in what might seem small to others.
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